OPIS KURSU:
Python z Lego Mindstorms to kurs przeznaczony dla tych, którzy lubią budować. Kładziemy nacisk na naukę poprzez działanie oraz naukę rzeczywistych języków używanych przez programistów, dlatego roboty będą programowane w profesjonalnym języku programowania jakim jest Python. Programy będą pisane na komputerze w edytorze Visual Studio Code i wgrywane do robotów. Połączenie nauki języka Python z Lego pozwala na natychmiastowe obejrzenie efektów napisanego programu.
PROGRAM KURSU:
- „Hello world”
Celem lekcji jest zapoznanie z Lego Mindstorms oraz z edytorem Visual Studio Code.
- Diody, wyświetlacz LCD, wyświetlanie grafiki
Celem lekcji jest poznanie składni Python i napisanie programów na zmianę koloru światła diod, wyświetlanie tekstu i grafiki na wyświetlaczu LCD.
- Silniki, przyciski
Celem lekcji jest poznanie składni i napisanie programów w języku Python pozwalających na uruchomienie silników oraz reagujących na wciśnięcie określonych przycisków.
- Maszyna grająca
Celem lekcji jest napisanie programu, który spowoduje odtwarzanie różnych dźwięków po naciśnięciu różnych przycisków oraz odtworzenie tekstu wpisanego przez Kursanta.
- Napęd
Celem lekcji jest budowa i napisanie programu w języku Python na uruchomienie napędu.
- Pętla for
Celem lekcji jest zapoznanie ze składnią pętli for oraz zaprogramowanie napędu tak, aby pokonywał zadane trasy, zostanie wprowadzone pojęcie „optymalizacji kodu”
- Instrukcje warunkowe
Celem lekcji jest zapoznanie z pojęciem instrukcji warunkowej, poznanie składni w języku Python oraz ćwiczenia w pisaniu programów z ich użyciem.
- Czujnik koloru
Celem lekcji jest zapoznanie z czujnikiem koloru, zasadą jego działania oraz poznanie składni w języku Python na jego uruchomienie. Zostanie wybudowany robot jeżdżący reagujący na określone kolory.
- Line-follower
Celem lekcji jest budowa i zaprogramowanie robota podążającego za linią.
- Pętla while
Celem lekcji jest zapoznanie ze składnią pętli while oraz praktyczne ćwiczenia w pisaniu programów z jej wykorzystaniem.
- Czujnik ultradźwiękowy
Celem lekcji jest zapoznanie z czujnikiem ultradźwiękowym, zasadą jego działania oraz poznanie składni w języku Python na jego uruchomienie. Zostanie wybudowany robot zatrzymujący się przed przeszkodą.
- Robot omijający przeszkody
Celem lekcji jest budowa i zaprogramowanie robota omijającego przeszkody.
- Czujnik dotyku
Celem lekcji jest zapoznanie z czujnikiem dotyku, zasadą jego działania oraz poznanie składni w języku Python na jego uruchomienie. Zostanie wybudowany robot wyposażony w omawiany czujnik.
- Czujnik żyroskopowy
Celem lekcji jest zapoznanie z czujnikiem żyroskopowym, zasadą jego działania oraz poznanie składni w języku Python na jego uruchomienie. Zostanie wybudowany robot wyposażony w omawiany czujnik.
- Zdarzenia, przepływ danych.
Celem lekcji jest zapoznanie z pojęciami obsługi zdarzeń i przepływem danych oraz napisanie programów obrazujących omawiane zagadnienia.
- Robot kroczący
Celem lekcji jest budowa prototypu robota kroczącego oraz jego odpowiednie zaprogramowanie i przetestowanie.
- System alarmowy
Celem lekcji jest budowa robota imitującego system alarmowy i odpowiednie zaprogramowanie i przetestowanie.
- Robo-goryl
Celem lekcji jest budowa robota imitującego goryla i odpowiednie zaprogramowanie i przetestowanie.
- Spirograf – cz1
Celem lekcji jest budowa robota typu spirograf i odpowiednie zaprogramowanie i przetestowanie.
- Spirograf – cz2
Celem lekcji jest budowa robota typu spirograf i odpowiednie zaprogramowanie i przetestowanie.
- Tablice i funkcje
Celem lekcji jest zapoznanie z pojęciem tablic i funkcji w programowaniu, przećwiczenie w praktyce poprzez napisanie odpowiednich programów.
- Zautomatyzowany pojazd
Celem lekcji jest budowa pojazdu i napisanie programu, który pozwoli na programowanie trasy za pomocą przycisków, ćwiczenie tablic w użyciu.
- Eksperyment: robo-miarka
Celem lekcji jest budowa robota i napisanie programu, który pozwoli na pomiar przez robota przejechanej trasy.
- Projekt: bolid formuły 1 – cz1
Celem lekcji jest zaprojektowanie bolidu wyścigowego i odpowiednie zaprogramowanie oraz przetestowanie.
- Projekt: bolid formuły 1 – cz2
Celem lekcji jest zaprojektowanie bolidu wyścigowego i odpowiednie zaprogramowanie oraz przetestowanie.
- Projekt: mój pupil – cz1
Celem lekcji jest zaprojektowanie modelu ulubionego zwierzęcia i odpowiednie zaprogramowanie oraz przetestowanie.
- Projekt: mój pupil – cz2
Celem lekcji jest zaprojektowanie modelu ulubionego zwierzęcia i odpowiednie zaprogramowanie oraz przetestowanie.
- Projekt: ramię przemysłowe – cz1
Celem lekcji jest zaprojektowanie modelu ramienia przemysłowego i odpowiednie zaprogramowanie oraz przetestowanie.
- Projekt: ramię przemysłowe – cz2
Celem lekcji jest zaprojektowanie modelu ramienia przemysłowego i odpowiednie zaprogramowanie oraz przetestowanie.
- Projekt: ramię przemysłowe – cz3
Celem lekcji jest zaprojektowanie modelu ramienia przemysłowego i odpowiednie zaprogramowanie oraz przetestowanie.
- Projekt własny – cz1
Celem lekcji jest zaprojektowanie i zaprogramowanie modelu własnego robota oraz przetestowanie.
- Projekt własny – cz2
Celem lekcji jest zaprojektowanie i zaprogramowanie modelu własnego robota oraz przetestowanie. Na koniec prezentacja prac Kursantów i rozdanie dyplomów ?
Czas trwania kursu: od września do czerwca, min liczba spotkań: 30, spotkania raz w tygodniu 2×45 min
Tematyka realizowana na zajęciach może ulec niewielkiej modyfikacji, jest dopasowywana do Kursantów, ich poziomu wiedzy i zrozumienia danego zagadnienia.
DLACZEGO MY?
Posiadamy doświadczenie w prowadzeniu zajęć z programowania dla dzieci i młodzieży
Jesteśmy również trenerami IT dla dorosłych
Jesteśmy twórcami scenariuszy i konspektów z zakresu programowania wykorzystywanych przez Nauczycieli na lekcjach w szkołach podstawowych i liceach, technikach
Stale uczestniczymy w szkoleniach poświęconych nie tylko tematyce programowania, robotyki (dzięki którym poszerzamy i odświeżamy wiedzę), ale i jesteśmy na bieżąco z najnowszymi trendami w nauczaniu. Wierzymy, że dla dobrego trenera ważna jest nie tylko wiedza merytoryczna ale i wiedza związana z metodologią pracy z Uczniami.
Stawiamy na edukację opartą na empatii i zrozumieniu, po to by dzieci czuły się u nas dobrze i bezpiecznie, by miały odwagę zadawać pytania.
Programista nie koniecznie ma umiejętności trenerskie, Nauczyciel niekoniecznie ma umiejętności z programowania, my chcemy łączyć obydwie umiejętności.
Program zajęć jest programem autorskim opracowanym we współpracy z zawodowymi programistami oraz aktywnymi zawodowo Nauczycielami. Wszelkie prawa zastrzeżone – zabrania się kopiowania i wykorzystywania opracowania bez pisemnej zgody autorów. Prosimy o uszanowanie naszej pracy. CodeFun